© 2019 Deutscher Bundestag WD 7 - 3000 - 106/19 Heimliche Aufnahmen des Intimbereichs Dritter im öffentlichen Raum („Upskirting“) Regelungen zur Strafbarkeit in ausgewählten Rechtsordnungen Sachstand Wissenschaftliche Dienste Die Wissenschaftlichen Dienste des Deutschen Bundestages unterstützen die Mitglieder des Deutschen Bundestages bei ihrer mandatsbezogenen Tätigkeit. Ihre Arbeiten geben nicht die Auffassung des Deutschen Bundestages, eines seiner Organe oder der Bundestagsverwaltung wieder. Vielmehr liegen sie in der fachlichen Verantwortung der Verfasserinnen und Verfasser sowie der Fachbereichsleitung. Arbeiten der Wissenschaftlichen Dienste geben nur den zum Zeitpunkt der Erstellung des Textes aktuellen Stand wieder und stellen eine individuelle Auftragsarbeit für einen Abgeordneten des Bundestages dar. Die Arbeiten können der Geheimschutzordnung des Bundestages unterliegende, geschützte oder andere nicht zur Veröffentlichung geeignete Informationen enthalten. Eine beabsichtigte Weitergabe oder Veröffentlichung ist vorab dem jeweiligen Fachbereich anzuzeigen und nur mit Angabe der Quelle zulässig. Der Fachbereich berät über die dabei zu berücksichtigenden Fragen. Wissenschaftliche Dienste Sachstand WD 7 - 3000 - 106/19 Seite 2 Heimliche Aufnahmen des Intimbereichs Dritter im öffentlichen Raum („Upskirting“) Regelungen zur Strafbarkeit in ausgewählten Rechtsordnungen Aktenzeichen: WD 7 - 3000 - 106/19 Abschluss der Arbeit: 4. Juli 2019 Fachbereich: WD 7: Zivil-, Straf- und Verfahrensrecht, Bau und Stadtentwicklung Wissenschaftliche Dienste Sachstand WD 7 - 3000 - 106/19 Seite 3 Inhaltsverzeichnis 1. Einleitung 4 2. Australien 4 3. Belgien 5 4. England und Wales 6 5. Frankreich 7 6. Indien 8 7. Neuseeland 9 8. Schottland 11 Wissenschaftliche Dienste Sachstand WD 7 - 3000 - 106/19 Seite 4 1. Einleitung Vor dem Hintergrund aktueller Initiativen1 zur Einführung der Strafbarkeit von „Upskirting“ – also des heimlichen, nicht konsentierten Aufnehmens des Intimbereichs Dritter im öffentlichen Raum – im deutschen Recht soll vorliegend ein kurzer Überblick über entsprechende Regelungen in anderen Rechtsordnungen gegeben werden. 2. Australien In Australien ist „Upskirting“ etwa im Bundesstaat New South Wales unter Strafe gestellt. Die einschlägige Regelung ist im 2008 eingefügten2 § 91L des „Crimes Act“3 enthalten: 91L Filming a person’s private parts (1) General offence A person who, for the purpose of obtaining, or enabling another person to obtain, sexual arousal or sexual gratification, films another person’s private parts, in circumstances in which a reasonable person would reasonably expect the person’s private parts could not be filmed: (a) without the consent of the person being filmed to being filmed for that purpose, and (b) knowing that the person being filmed does not consent to being filmed for that pur pose, is guilty of an offence. Maximum penalty: 100 penalty units or imprisonment for 2 years, or both. (2) An offence against subsection (1) is a summary offence. (3) Aggravated offence A person who, for the purpose of obtaining, or enabling another person to obtain, sexual arousal or sexual gratification, films another person’s private parts, in circumstances in which a reasonable person would expect that his or her private parts could not be filmed: (a) without the consent of the person being filmed to being filmed for that purpose, and (b) knowing that the person being filmed does not consent to being filmed for that pur pose, and 1 Vgl. Antrag der Abgeordneten Stephan Thomae, Nicole Bauer und anderer sowie der Fraktion der FDP vom 25.06.2019, Strafbarkeit von in der Öffentlichkeit heimlich gefertigten Bildaufnahmen der Intimsphäre – Sogenanntes Upskirting, BT-Drs. 19/11113; „Bundesländer wollen Fotografieren unter Röcke und Kleider verbieten“, beck aktuell vom 14.06.2019 (abrufbar unter https://rsw.beck.de/aktuell/meldung/bundeslaender-wollen-fotografieren -unter-roecke-und-kleider-verbieten); Heinzinger, „Petition gegen ‚Upskirting‘ – Unter den Rock fotografieren soll endlich illegal werden, br.de vom 03.05.2019 (abrufbar unter https://www.br.de/puls/themen/leben /petition-gegen-upskirting-in-deutschland-100.html). 2 Vgl. https://www.legislation.nsw.gov.au/#/view/act/1900/40/history. 3 Crimes Act 1900 No 40, abrufbar unter https://www.legislation.nsw.gov.au/#/view/act/1900/40/whole. Wissenschaftliche Dienste Sachstand WD 7 - 3000 - 106/19 Seite 5 (c) in circumstances of aggravation, is guilty of an offence. Maximum penalty: imprisonment for 5 years. (4) In this section, circumstances of aggravation means circumstances in which: (a) the person whom the offender filmed was a child under the age of 16 years, or (b) the offender constructed or adapted the fabric of any building for the purpose of facilitating the commission of the offence. (5) Alternative verdict If on the trial of a person charged with an offence against subsection (3) the trier of fact is not satisfied that the offence is proven but is satisfied that the person has committed an offence against subsection (1), the trier of fact may acquit the person of the offence charged and find the person guilty of an offence against subsection (1). The person is liable to punishment accordingly . (6) Attempts A person who attempts to commit an offence under subsection (1) or (3) is liable to the penalty provided for the commission of the offence. (7) Double jeopardy A person cannot be convicted of both an offence against this section and an offence against section 91K in respect of conduct occurring on the same occasion. Der Begriff „Private Parts“ umfasst dabei den Genitalbereich einer Person unabhängig davon, ob er unbedeckt oder durch Unterwäsche bedeckt ist, wie § 91I Crimes Act zu entnehmen ist: (a) a person’s genital area or anal area, whether bare or covered by underwear, or (b) the breasts of a female person, or transgender or intersex person identifying as female, whether or not the breasts are sexually developed. 3. Belgien In Belgien wird „Upskirting“ Berichten zufolge strafrechtlich verfolgt.4 Ein speziell auf das „Upskirting “ zugeschnittener Straftatbestand existiert dabei nicht. Einschlägig ist vielmehr das 2014 in Kraft getretene Gesetz zur Bekämpfung des Sexismus im öffentlichen Raum.5 „Upskirting“ 4 Vgl. Fogli, „Upskirting: ‚Le problème des photos prises sous les jupes des femmes existe aussi en Belgique‘“, rtbf.be vom 26.06.2018, abrufbar unter https://www.rtbf.be/info/societe/detail_contrairement-a-l-angleterre-photographier -sous-la-jupe-d-une-femme-est-illegal-chez-nous?id=9956125. 5 Loi du 22 mai 2014 tendant à lutter contre le sexisme dans l'espace public et modifiant la loi du 10 mai 2007 tendant à lutter contre la discrimination entre les femmes et les hommes afin de pénaliser l'acte de discrimination (MB, 24-06-2014), abrufbar unter https://igvm-iefh.belgium.be/sites/default/files/downloads /22_mai_2014._-_loi_tendant_a_lutter_contre_le_sexisme.pdf. Wissenschaftliche Dienste Sachstand WD 7 - 3000 - 106/19 Seite 6 wird unter die Definition von „Sexismus“ in Artikel 2 dieses Gesetzes subsummiert, der Handlungen in der Öffentlichkeit inkriminiert, mit denen offensichtlich eine Geringschätzung oder Minderwertigkeit einer Person aufgrund ihrer sexuellen Zugehörigkeit zum Ausdruck gebracht oder sie auf ihre geschlechtliche Dimension reduziert wird, soweit damit eine schwere Verletzung ihrer Würde einhergeht: Article 2 Pour l'application de la présente loi, le sexisme s'entend de tout geste ou comportement qui, dans les circonstances visées à l'article 444 du Code pénal, a manifestement pour objet d'exprimer un mépris à l'égard d'une personne, en raison de son appartenance sexuelle, ou de la considérer, pour la même raison, comme inférieure ou comme réduite essentiellement à sa dimension sexuelle et qui entraîne une atteinte grave à sa dignité. Gemäß Artikel 3 des Gesetzes wird eine solche Tat mit einer Freiheitsstrafe von einem Monat bis zu einem Jahr und/oder mit einer Geldstrafe zwischen 50 und 1.000 Euro bestraft. 4. England und Wales In England und Wales wurde ein expliziter Straftatbestand für „Upskirting“ 2019 mit dem „Voyeurism (Offences) Act“6 eingeführt, mit dem der 2003 erlassene „Sexual Offences Act“7 um einen „§ 67A – Voyeurismus: zusätzliche Straftaten“ ergänzt wurde8: 67A Voyeurism: additional offences (1) A person (A) commits an offence if— (a) A operates equipment beneath the clothing of another person (B), (b) A does so with the intention of enabling A or another person (C), for a purpose mentioned in subsection (3), to observe— (i) B’s genitals or buttocks (whether exposed or covered with underwear), or (ii) the underwear covering B’s genitals or buttocks, in circumstances where the genitals, buttocks or underwear would not otherwise be visible, and (c) A does so— (i) without B’s consent, and 6 In Kraft getreten zum 12.04.2019, abrufbar unter http://www.legislation .gov.uk/ukpga/2019/2/pdfs/ukpga_20190002_en.pdf. 7 Abrufbar unter https://www.legislation.gov.uk/ukpga/2003/42/contents (nicht aktualisierte Fassung). 8 Vgl. O’Malley, „What is upskirting and when did it become a criminal offence“, independant.co.uk vom 12.04.2019, abrufbar unter https://www.independent.co.uk/life-style/women/upskirting-illegal-definitioncrime -uk-sexual-harassment-a8864636.html ; Jacobson, „Upskirting law comes into force in England and Wales as cases rise“, The Guardian vom 12.04.2019, abrufbar unter https://www.theguardian.com/uknews /2019/apr/12/upskirting-law-comes-into-force-england-and-wales-cases-rise. Wissenschaftliche Dienste Sachstand WD 7 - 3000 - 106/19 Seite 7 (ii) without reasonably believing that B consents. (2) A person (A) commits an offence if— (a) A records an image beneath the clothing of another person (B), (b) the image is of— (i) B’s genitals or buttocks (whether exposed or covered with underwear), or (ii) the underwear covering B’s genitals or buttocks, in circumstances where the genitals, buttocks or underwear would not otherwise be visible, (c) A does so with the intention that A or another person (C) will look at the image for a purpose mentioned in subsection (3), and (d) A does so— (i) without B’s consent, and (ii) without reasonably believing that B consents. (3) The purposes referred to in subsections (1) and (2) are— (a) obtaining sexual gratification (whether for A or C); (b) humiliating, alarming or distressing B. (4) A person guilty of an offence under this section is liable— (a) on summary conviction, to imprisonment for a term not exceeding 12 months, or to a fine, or to both; (b) on conviction on indictment, to imprisonment for a term not exceeding 2 years. (5) In relation to an offence committed before the coming into force of section 154(1) of the Criminal Justice Act 2003 (increase in maximum term that may be imposed on summary conviction of offence triable either way), the reference in subsection (4)(a) to 12 months is to be read as a reference to 6 months. 5. Frankreich In Frankreich wird „Upskirting“ aufgrund des Gesetzes zur verstärkten Bekämpfung sexueller und sexistischer Gewalt seit 2018 durch einen speziellen Straftatbestand erfasst.9 Der einschlägige Artikel 226-3-1 Code pénal10 erfasst das Gebrauchen jedweder Mittel, um den aufgrund ihrer Kleidung oder wegen des Aufenthalts in einem geschlossenen Raum vor dem Einblick Dritter verborgenen Intimbereich einer Person ohne deren Wissen oder ihr Einverständnis sichtbar zu 9 LOI n° 2018-703 du 3 août 2018 renforçant la lutte contre les violences sexuelles et sexistes, abrufbar unter https://www.legifrance.gouv.fr/affichTexteArticle.do;jsessionid =F8AE7CFB9AC0C6142E5164A87DE23EAC.tplgfr41s_1?cidTexte=JORFTEXT000037284450&idArticle=LE- GIARTI000037286937&dateTexte=20180805. 10 Abrufbar unter https://www.legifrance.gouv.fr/affichCodeArticle.do?cidTexte=LEGITEXT000006070719&idArticle =LEGIARTI000037288087. Wissenschaftliche Dienste Sachstand WD 7 - 3000 - 106/19 Seite 8 machen. Die Strafe beträgt im Grundtatbestand ein Jahr Freiheitsstrafe sowie 15.000 Euro Geldstrafe , in speziellen schweren Fällen – etwa bei einem minderjährigen Tatopfer oder wenn Bilder aufgenommen wurden – zwei Jahre Freiheitsstrafe sowie 30.000 Euro Geldstrafe: Article 226-3-1 Le fait d'user de tout moyen afin d'apercevoir les parties intimes d'une personne que celle-ci, du fait de son habillement ou de sa présence dans un lieu clos, a caché à la vue des tiers, lorsqu'il est commis à l'insu ou sans le consentement de la personne, est puni d'un an d'emprisonnement et de 15.000 € d'amende. Les faits mentionnés au premier alinéa sont punis de deux ans d'emprisonnement et de 30.000 € d'amende : 1° Lorsqu'ils sont commis par une personne qui abuse de l'autorité que lui confèrent ses fonctions ; 2° Lorsqu'ils sont commis sur un mineur ; 3° Lorsqu'ils sont commis sur une personne dont la particulière vulnérabilité, due à son âge, à une maladie, à une infirmité, à une déficience physique ou psychique ou à un état de grossesse , est apparente ou connue de leur auteur ; 4° Lorsqu'ils sont commis par plusieurs personnes agissant en qualité d'auteur ou de complice ; 5° Lorsqu'ils sont commis dans un véhicule affecté au transport collectif de voyageurs ou dans un lieu destiné à l'accès à un moyen de transport collectif de voyageurs ; 6° Lorsque des images ont été fixées, enregistrées ou transmises. 6. Indien In Indien wird „Upskirting“ aufgrund des durch den „Information Technology Amendment Act“11 erfolgten Einfügens eines neuen Straftatbestands Artikel 66E in den „Information Technology Act“12 seit 2009 explizit unter Strafe gestellt: 66E. Punishment for violation of privacy.–Whoever, intentionally or knowingly captures, publishes or transmits the image of a private area of any person without his or her consent, under circumstances violating the privacy of that person, shall be punished with imprisonment which may extend to three years or with fine not exceeding two lakh rupees, or with both. Explanation.–For the purposes of this section– 11 In Kraft getreten am 27.10.2009, abrufbar unter https://www.meity.gov.in/writereaddata/files /itact2000/it_amendment_act2008.pdf. Vgl. Atin Kumar Das, Law relating to Electronic voyeurism in India: Eyes behind the mirror, in: International Journal of Law 2017, S. 154 (abrufbar unter http://www.lawjournals .org/download/141/3-3-48-214.pdf). 12 Abrufbar unter https://www.meity.gov.in/writereaddata/files/The%20Information%20Technology %20Act%2C%202000%283%29.pdf. Wissenschaftliche Dienste Sachstand WD 7 - 3000 - 106/19 Seite 9 (a) “transmit” means to electronically send a visual image with the intent that it be viewed by a person or persons; (b) “capture”, with respect to an image, means to videotape, photograph, film or record by any means; (c) “private area” means the naked or undergarment clad genitals, public area, buttocks or female breast: (d) “publishes” means reproduction in the printed or electronic form and making it available for public; (e) “under circumstances violating privacy” means circumstances in which a person can have a reasonable expectation that– (i) he or she could disrobe in privacy, without being concerned that an image of his private area was being captured; or (ii) any part of his or her private area would not be visible to the public, regardless of whether that person is in a public or private place. 7. Neuseeland In Neuseeland wird „Upskirting“ aufgrund einer Gesetzesinitiative13 seit 2006 als gesondertes Delikt in Gestalt der § 216G ff. des Strafgesetzbuchs14 – Unterabschnitt „Intimate visual recordings“ – erfasst, wobei das Anfertigen von entsprechenden Aufnahmen von § 216H erfasst ist: 216G Intimate visual recording defined (1) In sections 216H to 216N, intimate visual recording means a visual recording (for example , a photograph, videotape, or digital image) that is made in any medium using any device without the knowledge or consent of the person who is the subject of the recording, and the recording is of— (a) a person who is in a place which, in the circumstances, would reasonably be expected to provide privacy, and that person is— (i) naked or has his or her genitals, pubic area, buttocks, or female breasts exposed, partially exposed, or clad solely in undergarments; or (ii) engaged in an intimate sexual activity; or (iii) engaged in showering, toileting, or other personal bodily activity that involves dressing or undressing; or (b) a person’s naked or undergarment-clad genitals, pubic area, buttocks, or female breasts which is made— (i) from beneath or under a person’s clothing; or 13 Crimes (Intimate Covert Filming) Amendment Act 2006 vom 04.12.2006, abrufbar unter http://www.legislation .govt.nz/act/public/2006/0075/latest/whole.html. 14 Crimes Act 1961, abrufbar unter http://www.legislation.govt.nz/act/public/1961/0043/latest/whole.html. Wissenschaftliche Dienste Sachstand WD 7 - 3000 - 106/19 Seite 10 (ii) through a person’s outer clothing in circumstances where it is unreasonable to do so. (2) In section 216H, intimate visual recording includes an intimate visual recording that is made and transmitted in real time without retention or storage in— (a) a physical form; or (b) an electronic form from which the recording is capable of being reproduced with or without the aid of any device or thing. 216H Prohibition on making intimate visual recording Everyone is liable to imprisonment for a term not exceeding 3 years who intentionally or recklessly makes an intimate visual recording of another person. 216I Prohibition on possessing intimate visual recording in certain circumstances (1) Everyone is liable to imprisonment for a term not exceeding 3 years who has in his or her possession an intimate visual recording— (a) for the purpose of publishing, exporting or selling the intimate visual recording; and (b) knowing it to be an intimate visual recording, or being reckless as to whether it is an intimate visual recording. (2) Everyone is liable to imprisonment for a term not exceeding 1 year who, without reasonable excuse, has in his or her possession an intimate visual recording knowing it to be an intimate visual recording. 216J Prohibition on publishing, importing, exporting, or selling intimate visual recording (1) Everyone is liable to imprisonment for a term not exceeding 3 years who, knowing that a visual recording is an intimate visual recording, or being reckless as to whether a visual recording is an intimate visual recording,— (a) publishes in New Zealand the intimate visual recording: (b) imports into New Zealand the intimate visual recording: (c) exports from New Zealand the intimate visual recording: (d) sells the intimate visual recording. (2) In this section, unless the context otherwise requires,— publishes means any of the following: (a) displays by any means: (b) sends to any person by any means: (c) distributes by any means: (d) conveys by electronic medium: (e) stores electronically in a way that is accessible by any other person or persons Wissenschaftliche Dienste Sachstand WD 7 - 3000 - 106/19 Seite 11 sells means sells in a physical form or by electronic medium, and includes— (a) offers for sale: (b) agrees to sell. 8. Schottland In Schottland wird „Upskirting“ seit 2010 durch einen speziellen Unterfall (Unterabsatz 4A) des Straftatbestands „§ 9 – Voyeurismus“ im Sexual Offences Act15 inkriminiert. Die entsprechende Regelung beruht auf § 43 des „Criminal Justice and Licensing Act“16. 9 Voyeurism (1) A person (“A”) commits an offence, to be known as the offence of voyeurism, if A does any of the things mentioned in subsections (2) to (5). (…) (4A) The fourth thing is that A— (a) without another person (“B”) consenting, and (b) without any reasonable belief that B consents, operates equipment beneath B's clothing with the intention of enabling A or another person (“C”), for a purpose mentioned in subsection (7), to observe B's genitals or buttocks (whether exposed or covered with underwear) or the underwear covering B's genitals or buttocks, in circumstances where the genitals, buttocks or underwear would not otherwise be visible. (4B) The fifth thing is that A— (a) without another person (“B”) consenting, and (b) without any reasonable belief that B consents,records an image beneath B's clothing of B's genitals or buttocks (whether exposed or covered with underwear) or the underwear covering B's genitals or buttocks, in circumstances where the genitals, buttocks or underwear would not otherwise be visible, with the intention that A or another person (“C”), for a purpose mentioned in subsection (7), will look at the image.] Der Strafrahmen beträgt gemäß Anhang 2 des Sexual Offences Act Freiheitsstrafe bis zu fünf Jahren und/oder Geldstrafe. * * * 15 Abrufbar unter https://www.legislation.gov.uk/asp/2009/9. 16 In Kraft getreten zum 01.12.2010, abrufbar unter https://www.legislation.gov.uk/asp/2010/13/section/43.