© 2016 Deutscher Bundestag WD 4 - 3000 - 102/16 Steuerliche Förderung von Forschung und Entwicklung in den OECD-Staaten Sachstand Wissenschaftliche Dienste Die Wissenschaftlichen Dienste des Deutschen Bundestages unterstützen die Mitglieder des Deutschen Bundestages bei ihrer mandatsbezogenen Tätigkeit. Ihre Arbeiten geben nicht die Auffassung des Deutschen Bundestages, eines seiner Organe oder der Bundestagsverwaltung wieder. Vielmehr liegen sie in der fachlichen Verantwortung der Verfasserinnen und Verfasser sowie der Fachbereichsleitung. Arbeiten der Wissenschaftlichen Dienste geben nur den zum Zeitpunkt der Erstellung des Textes aktuellen Stand wieder und stellen eine individuelle Auftragsarbeit für einen Abgeordneten des Bundestages dar. Die Arbeiten können der Geheimschutzordnung des Bundestages unterliegende, geschützte oder andere nicht zur Veröffentlichung geeignete Informationen enthalten. Eine beabsichtigte Weitergabe oder Veröffentlichung ist vorab dem jeweiligen Fachbereich anzuzeigen und nur mit Angabe der Quelle zulässig. Der Fachbereich berät über die dabei zu berücksichtigenden Fragen. Wissenschaftliche Dienste Sachstand WD 4 - 3000 - 102/16 Seite 2 Steuerliche Förderung von Forschung und Entwicklung in den OECD-Staaten Aktenzeichen: WD 4 - 3000 - 102/16 Abschluss der Arbeit: 07. September 2016 Fachbereich: WD 4: Haushalt und Finanzen Wissenschaftliche Dienste Sachstand WD 4 - 3000 - 102/16 Seite 3 Inhaltsverzeichnis 1. Fragestellung 4 2. Vorgehen 4 3. Übersicht über die Steueranreize zur Förderung von Forschung und Entwicklung in den OECD-Staaten 4 4. Details der Steuerfreibeträge und Steuergutschriften in den OECD-Staaten 6 5. Lizenzboxen 29 6. Wirkung der Förderung von Forschung und Entwicklung 32 Wissenschaftliche Dienste Sachstand WD 4 - 3000 - 102/16 Seite 4 1. Fragestellung Steuerliche Förderung von Forschung und Entwicklung in den OECD Ländern mit folgenden Aspekten : Wo gibt es diese Förderung, wie sehen die Möglichkeiten dort aus und gibt es Erkenntnisse über die Wirkung? 2. Vorgehen Der nachfolgende Sachstand beginnt mit einer tabellarischen Übersicht über die steuerlichen Anreize zur Förderung für Forschung und Entwicklung in den Mitgliedstaaten der Organisation für wirtschaftliche Zusammenarbeit und Entwicklung (OECD). Als steuerliche Anreize gewähren die Mitgliedstaaten Steuerfreibeträge und Steuergutschriften1, einen erhöhten Ausgabenabzug (Super Deduction) und Lizenzboxen.2 Ausnahmen bilden Mexiko, das Zuschüsse zu Forschungs- und Entwicklungsausgaben aus einem Fonds gewährt, und Schweden, wo die Vergünstigung über einen Abzug bei den Sozialversicherungsbeiträgen erfolgt, sowie Deutschland und Estland. Im weiteren Verlauf des Sachstands werden zunächst die Steuerabzüge und dann die Lizenzboxen detaillierter vorgestellt. Der Sachstand schließt mit einer Studie über die Wirkung der Förderung von Forschung und Entwicklung. 3. Übersicht über die Steueranreize zur Förderung von Forschung und Entwicklung in den OECD-Staaten Der nachfolgenden Tabelle liegt die Darstellung in PwC Global R&D Incentives Group vom Februar 2016 zugrunde.3 In Europa gewähren nur Deutschland und Estland keinerlei steuerliche Förderung .4 Steuerabzüge und –gutschriften Erhöhter Ausgabenabzug („Super Deduction“) Lizenzbox Australia X Austria X Belgium X X X 1 Steuerfreibeträge verringern die steuerliche Bemessungsgrundlage, Steuergutschriften („tax credits“) werden direkt von der Steuerschuld abgezogen. 2 Auch Patent- bzw. Innovationsboxen oder IP Boxes (intellectual property boxes), im Folgenden immer Lizenzbox . 3 PricewaterhouseCoopers: Global Research & Development Incentives Group, Februar 2016, Seite 6, unter: https://www.pwc.com/gx/en/tax/pdf/pwc-global-r-and-d-brochure-feb-2016.pdf, abgerufen am 01. September 2016. 4 European Commission, Taxation Papers: A Study on R&D Tax Incentives, Final Report, 28. November 2014, Working Papers No. 52 – 2014, Seite 5, unter: https://ec.europa.eu/futurium/en/system/files/ged/28-taxudstudy _on_rnd_tax_incentives_-_2014.pdf, abgerufen am 07. September 2016. Wissenschaftliche Dienste Sachstand WD 4 - 3000 - 102/16 Seite 5 Steuerabzüge und –gutschriften Erhöhter Ausgabenabzug („Super Deduction“) Lizenzbox Canada X X5 Chile X Czech Republic X Denmark X Finland X France X X Greece X Hungary X X X Iceland X Ireland X X Israel X X Italy X X Japan X Korea X X Latvia X Luxembourg X Mexico (grants) Netherland X X New Zealand X Norway X Poland X Portugal X X Slovak Republic X Slovenia X Spain X X Sweden (exemption of social security contributions) Switzerland X (Canton Nidwalden) Turkey X X X United Kingdom X X X United States X 5 Deloitte: R&D tax update: Canada’s first patent box regime – an incentive for domestic R&D commercialization, 28. April 2016, unter: https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/ca/Documents/tax/ca-en-RD-16-1-patent -box-AODA.PDF, abgerufen am 05. September 2016. Wissenschaftliche Dienste Sachstand WD 4 - 3000 - 102/16 Seite 6 4. Details der Steuerfreibeträge und Steuergutschriften in den OECD-Staaten Das Directorate for Science, Technology and Innovation der OECD erstellt umfangreiche Dokumentationen und Übersichten mit verschiedenen Schwerpunkten zur steuerlichen Förderung von Forschung und Entwicklung in ihren Mitgliedstaaten. Das sehr umfassende und sehr detaillierte „Compendium of R&D Tax Incentive Schemes“ wurde zuletzt am 17. Dezember 2015 aktualisiert .6 Um jedoch einen Überblick zu vermitteln, der auch Vergleiche zulässt, basiert der nachfolgende Sachstand auf der Zusammenstellung der PwC Global R&D Incentives Group vom Februar 2016.7 Diese Zusammenstellung wurde nochmals modifiziert, um bessere Lesbarkeit herzustellen. Die in der Zusammenstellung von PwC nicht vorhandenen Daten für Chile, Finnland, Griechenland, Neuseeland, Norwegen, Slowenien und Schweden sind dem oben genannten OECD-Kompendium entnommen. Beide Publikationen liegen ausschließlich auf Englisch vor. 6 OECD: Compendium of R&D Tax Incentive Schemes: OECD Countries and selected economies, 17. Dezember 2015, unter: https://www.oecd.org/sti/rd-tax-incentives-compendium.pdf, abgerufen am 01. September 2016. 7 PricewaterhouseCoopers: Global Research & Development Incentives Group, Februar 2016, unter: https://www.pwc.com/gx/en/tax/pdf/pwc-global-r-and-d-brochure-feb-2016.pdf, abgerufen am 01. September 2016. Wissenschaftliche Dienste Sachstand WD 4 - 3000 - 102/16 Seite 7 Steueranreize/ Steuererleichterungen Förderung des Ausgabenzuwachses (incremental)/ Förderung Summe Ausgaben (volume) Auszahlbarkeit Vortragsmöglichkeit Zuschüsse/Sonstiges Australia 1. 45% refundable R&D tax offset for grouped turnover of less than $20 million; or 2. 40% non-refundable R&D tax offset for grouped turnover more than $20 million. 3. The incentive is effectively capped at a maximum of $100M of eligible R&D expenditure Based on volume Yes - if grouped turnover <$20 million Non-refundable R&D tax credit can be carried forward and used in future years Discreet grant funding available and other business incentives Austria R&D premium Tax credit of 10% for qualifying R&D expenses incurred by Austrian companies . The R&D premium is credited respective of whether companies are in a tax profit or loss position. Two types of R&D premium : 1. Internal R&D premium is a 10% volumebased tax credit on all qualified R&D related expenditure available to domestic companies performing eligible R&D in Volume-based tax credit 10% volume-based tax credit on all qualified R&D related expenditure; also available in a loss making position (may be refunded in cash to bank account) No. Other incentives: Cash grants, loans granted at favourable interest rates, Assumption of liability, Venture Capital/share holdings What can be funded? - Innovation - R&D - Environmental Protection - Regional Development - Projects of Small/Medium sized companies - De minimis aids Who? Austria Economic Service (AWS), Austrian Research Wissenschaftliche Dienste Sachstand WD 4 - 3000 - 102/16 Seite 8 Steueranreize/ Steuererleichterungen Förderung des Ausgabenzuwachses (incremental)/ Förderung Summe Ausgaben (volume) Auszahlbarkeit Vortragsmöglichkeit Zuschüsse/Sonstiges Austria. The premium is not capped. An application for approval has tobe filed electronically after the end of each fiscal year to obtain confirmation from the Austrian Research Promotion Agency (FFG) that the R&D activities performed by a company meet the necessary criteria. 2. For subcontracted R&D that is placed by an Austrian entity or permanent establishment with a subcontractor located in the EU or EEA, a 10% volume -based tax credit may also be claimed on all qualified R&D related expenditure . The subcontracted R&D premium is capped with a maximum base amount of EUR 1,000,000 p.a., hence a total R&D premium of EUR 100,000. Further the subcontractor must not be under the controlling influence of the hiring company and there should not be a tax group in place between the hiring Promotion Agency (FFG), Municipalcredit (KPC), Austrian Tourism Bank (ÖHT), Austrian Control Bank (OeKB), EC – Incentives (e.g. Horizon 2020) and several federal state promotion companies Wissenschaftliche Dienste Sachstand WD 4 - 3000 - 102/16 Seite 9 Steueranreize/ Steuererleichterungen Förderung des Ausgabenzuwachses (incremental)/ Förderung Summe Ausgaben (volume) Auszahlbarkeit Vortragsmöglichkeit Zuschüsse/Sonstiges company and the subcontractor . According to the Tax Reform 2015/16, which is to become effective as of 1 January 2016, the research premium is to be increased from 10% to 12%. Belgium • One-time R&D investment deduction of 13.5% (*) of the acquisition value of qualifying R&D investments • Spread R&D investment deduction of 20.5% (*) of the depreciation on qualifying R&D Investments • The above incentives can be claimed in the form of an R&D tax credit which corresponds to the R&D investment deduction , multiplied by the standard corporate tax rate of 33.99% (*)Rate for financial years ending between 31 December 2014 and 30 December 2015 (included) Based on volume of investment in qualifying R&D assets (including capitalised R&D expenses) Yes, if the incentive is claimed in the form of an R&D tax credit, the remaining balance of unused R&D tax credits after five tax years is paid to the company . Unused R&D investment deduction/R&D tax credit is carried forward for an unlimited period. • 13.5% (*) investment deduction on acquisition value of qualifying patents • Special expat tax status for foreign researchers temporarily assigned to Belgium • 80% payroll withholding tax exemption. The exemption is assigned to qualifying research programs. • Specific advantageous regime for qualifying SMEs that qualify as young innovative companies • Regional R&D grants available,which are exempt from corporate income tax • Notional interest deduction for equity funded R&D activities Wissenschaftliche Dienste Sachstand WD 4 - 3000 - 102/16 Seite 10 Steueranreize/ Steuererleichterungen Förderung des Ausgabenzuwachses (incremental)/ Förderung Summe Ausgaben (volume) Auszahlbarkeit Vortragsmöglichkeit Zuschüsse/Sonstiges (*)Rate for financial years ending between 31 December 2014 and 30 December 2015 (included) Canada 1. 20% non-refundable federal tax credit on qualified expenditures. Reduced to 15% after 2013. Certain Canadian controlled private corporations are eligible for the 35% refundable credit on the first $3 million of qualified expenditures ; and 2. Provincial tax credits, ranging from 4.5% to 37.5%, certain of which are refundable Credit on volume • Federal credits are refundable for certain Canadian controlled private corporations . • Certain of the provincial credits are refundable. Unused non-refundable federal and provincial tax credits may be carried forward 20 years or carried back 3 years • 65% uplift on eligible salary based expenditures. Uplift reduced to 60% for 2013, and to 55% after 2013 • Certain federal and provincial direct funding programs may be available for R&D activities • R&D capital expenditures attract 100% tax depreciation in the year available for use. Repealed for years after 2013 Chile 35% tax credit and 65% allowance Ceiling: Yearly cap of 15,000 UTM (Monthly tax unit; approximately CLP$570 million) Volume based Where an exess tax credit arises, it can be carried over to the future tax years (not exist a limit of years). Accelerated depreciation for R&D machinery and buildings. Czech Republic 200/210% super deduction 200% super deduction on volume, 210% super deduction on increment No. Non-utilised allowance may be carried forward 3 years Investment incentives available for setting up/expansion of: (i) production facilities, (ii) technological centres (the R&D allowance cannot be used for projects Wissenschaftliche Dienste Sachstand WD 4 - 3000 - 102/16 Seite 11 Steueranreize/ Steuererleichterungen Förderung des Ausgabenzuwachses (incremental)/ Förderung Summe Ausgaben (volume) Auszahlbarkeit Vortragsmöglichkeit Zuschüsse/Sonstiges that are supporter by another form of public support ). There are also various grants for R&D or innovation . Denmark 1. Danish tax law allows for an immediate write-off of capital expenditures for R&D. Alternatively, the taxpayer may choose to take tax depreciation in the same year and the following four years on a straightline basis. 2. Companies have been granted the opportunity to apply to the Danish tax authorities for a payment equal to the tax value of negative taxable income relating to R&D costs up to DKK 25 million. Tax payments according to this rule cannot exceed an amount of DKK 5.875 million (the tax value of DKK 25 million at tax rate of 23.5 %) in 2015. In 2016 the tax rate is lowered to 22 % implying that Volume based. Yes, see “tax incentive/relief “ item 2 concerning tax credits. Tax losses may be carried forward indefinitely. Denmark applies a minimum taxation rule such that tax losses carried forward can reduce taxable income exceeding DKK 7.7475 million with 60% only. Taxable income up to a threshold of DKK 7.7475 million can be off set in full by tax losses carried forward. Unused tax losses may be utilized in later income years. • Foreign researchers hired by a Danish company may benefit from a significantly reduced income tax rate for 5 years. • Grant funding available Wissenschaftliche Dienste Sachstand WD 4 - 3000 - 102/16 Seite 12 Steueranreize/ Steuererleichterungen Förderung des Ausgabenzuwachses (incremental)/ Förderung Summe Ausgaben (volume) Auszahlbarkeit Vortragsmöglichkeit Zuschüsse/Sonstiges the tax payment cannot exceed an amount of DKK 5.5 million. For companies subject to tax consolidation, the limit of DKK 25 million applies for the tax consolidation group in total. 3. Costs related to purchase of patents and know-how (including rights/licenses to utilize patents or knowhow ) may either be fully expensed in the year of acquisition or amortized over a seven-year period. Finland 100% tax deduction: Minimum threshold of EUR 15.000 in terms of eligible amount of R&D Ceiling of EUR 400.000 in terms of eligible amount of R&D. The maximum annual net benefit gained by a company is EUR 80,000 in 2014. 100% tax relief on any salary expenses for R&D activity related to their own business operations Volume based. 10 years Wissenschaftliche Dienste Sachstand WD 4 - 3000 - 102/16 Seite 13 Steueranreize/ Steuererleichterungen Förderung des Ausgabenzuwachses (incremental)/ Förderung Summe Ausgaben (volume) Auszahlbarkeit Vortragsmöglichkeit Zuschüsse/Sonstiges France • 30% rate up to €100m eligible expenses • 50% rate up to €100m eligible expenses for overseas territory. • 5% credit in excess of €100m eligible expenses • Scope of the R&D tax credit has been extended to some innovation expenditures such as prototypes, design and pilot plants for new products incurred by small and medium-size enterprises . For said expenses , the credit rate is 20%, and applies to a maximum of €400,000 of innovation expenses (i.e. assessment basis) • French Tax Authorities (FTA) have published new guidelines on subcontracting expenses t and public subsidies and staff expenses that have toughened the regime Credit on volume. Yes. Excess credits may be carried forward 3 years. Any unused tax credit is refundable at the end of this three year period. As an exception, excess credits are immediately refundable to certain qualifying companies. The R&D tax credit tax ruling process has been adjusted as from 1st January 2013: a tax ruling could be requested from the French tax authorities to confirm the eligibility of the R&D projects launched during a given year. The tax ruling request in this respect shall be filed no later than six months before the R&D tax credit filing deadline (i.e. by mid- November 2015 for R&D expenses incurred in 2015). Germany No. No. No. No. R&D projects can count on numerous forms of financial support. There are many programs allocating Wissenschaftliche Dienste Sachstand WD 4 - 3000 - 102/16 Seite 14 Steueranreize/ Steuererleichterungen Förderung des Ausgabenzuwachses (incremental)/ Förderung Summe Ausgaben (volume) Auszahlbarkeit Vortragsmöglichkeit Zuschüsse/Sonstiges R&D grants, interest-reduced loans, and special partnership programs. Financing is provided by the European Union (EU), the German government, and the individual German states. Funding ranges from 25% to 50% of eligible costs for industrial research projects . Specific limitations are defined in the relevant call for projects. Greece 30% tax deduction 5 years Hungary • 200% “super deduction” • 10-year tax allowance for certain investments made for research projects with present value of at least HUF 100 million (approx. EUR 350,000) available up to 80% of the calculated corporate income tax liability Deduction on volume. No. Yes. If R&D costs are capitalized as intangible assets, the amortization on these assets is deductible during the amortization period. State and EU sponsored grants for R&D purposes are also available. Direct own R&D costs can also be deducted from the from the base of the Hungarian local business tax (tax rate is maximum2%of the net sales revenue, decreased by the material costs, direct costs of R&D, costs of subcontractors' work, and certain part of costs of goods sold and costs of mediated services) and innovation contribution (tax rate is 0.3% of the Wissenschaftliche Dienste Sachstand WD 4 - 3000 - 102/16 Seite 15 Steueranreize/ Steuererleichterungen Förderung des Ausgabenzuwachses (incremental)/ Förderung Summe Ausgaben (volume) Auszahlbarkeit Vortragsmöglichkeit Zuschüsse/Sonstiges base of the local business tax). The Hungarian government established the Hungarian Intellectual Property Office ("HIPO"). This organization is authorized to issue binding rulings in order to identify whether future R&D project of Hungarian companies qualifies as R&D projects. The HIPO acts as an advisor in assistance with the Tax Authority regarding retrospective R&D project as well. Iceland Large firm and SME 20% of personnel costs, cost of tools and equipment, buildings and land, costs associated with contractual research, technical knowledge and patents Minimum: ISK 1 million per project Ceiling: ISK 100 million per project and firm (150 million in the case of purchased R&D or collaboration agreement) Volume based. N/A Wissenschaftliche Dienste Sachstand WD 4 - 3000 - 102/16 Seite 16 Steueranreize/ Steuererleichterungen Förderung des Ausgabenzuwachses (incremental)/ Förderung Summe Ausgaben (volume) Auszahlbarkeit Vortragsmöglichkeit Zuschüsse/Sonstiges Ireland 25% tax credit plus a trading reduction of 12.5% to give an effective overall reduction of 37.5% Volume based. Yes. Excess credits may be refunded or carried forward indefinitely Various government grant incentives for establishing or expanding R&D activities in Ireland, e.g., capital, employment, training, feasibility , pilot projects, etc. For accounting periods commencing from 1 January 2012, companies who are in receipt of an R&D tax credit will now in certain instances have the option to reward key employees. Israel R&D expenses shall be deducted in the tax year incurred when such expense has been approved as an R&D expense by the relevant government department . The approval in regard to industrial related projects is generally granted by the Office of the Chief Scientist ("OCS").When such OCS approval is not obtained, the expense shall be deducted over three tax years. Based on volume of investment in qualifying R&D assets . No. Tax loss generated from R&D deductions can be carried forward indefinitely . 1. When R&D costs are borne by a taxpayer that is not the owner of an enterprise performing the R&D, or, the taxpayer participates in R&D costs of another developer in consideration for a reasonable return , and when such R&D projects also enjoy governmental grants, the R&D expenses incurred shall generally be deducted over two tax years. The deductible expenses allowed to a participant in R&D costs of another developer generally may not exceed 40% Wissenschaftliche Dienste Sachstand WD 4 - 3000 - 102/16 Seite 17 Steueranreize/ Steuererleichterungen Förderung des Ausgabenzuwachses (incremental)/ Förderung Summe Ausgaben (volume) Auszahlbarkeit Vortragsmöglichkeit Zuschüsse/Sonstiges of the taxable income of the taxpayer in the year in which the expenses were incurred. 2. R&D Grants - Companies can be provided with certain grants for R&D activities according to the R&D Law, subject to a prior approval of the OCS. 3. “The Angels Law” - A single taxpayer which his investment in an R&D company complies with different criteria, can deduct his investment as an expense over maximumof 3 years. The total tax benefit shall not exceed approximately USD 1.25M. Italy Tax credit equal to: • 25% of the incremental expenses related to machinery and laboratory equipment used for the R&D; • 50% of the incremental expenses related to R&D qualified employees and external qualified R&D contracts. Based on incremental R&D investments respect to the average of the R&D expenses sustained in FYs 2012, 2013, 2014. Newco credit is computed on the base of the total amount of the R&D expenses. The incentive is in force up to FY 2019. The credit is non-refundable , it can be used to offset tax debts without any limitation . Not specifically stated, therefore is reasonable that the credit may be carried forward indefinitely. Accounting documentation must be certified by an auditor . R&D tax credit incentives can be added to Patent Box Regime. Wissenschaftliche Dienste Sachstand WD 4 - 3000 - 102/16 Seite 18 Steueranreize/ Steuererleichterungen Förderung des Ausgabenzuwachses (incremental)/ Förderung Summe Ausgaben (volume) Auszahlbarkeit Vortragsmöglichkeit Zuschüsse/Sonstiges The credit cannot exceed € 5.000.000 per year. MinimumR&D expense amount must be equal to € 30.000. Japan 1. Maximumcredit of 25% of total tax liability (plus 5% of special R&D cost based credit, i.e., joint R&D with or contracted R&D by university or public research institution, etc.) for a fiscal year beginning from April 1, 2015. 2. Additional and temporal 10% credit. 1. Credit on volume 2. Temporal credit on incremental spending until the fiscal year beginning before 1 April 2017 No. Certain excess credits may be carried forward 1 year. (Note) Due to the 2015 Tax Reform, carry-forward is no longer applicable. Government bodies provide various grants for R&D activities. SpecialMeasures for the Promotion of R&D by Certified Multinational Enterprises . Korea 1. Tax credit to the extent of either (i) 2% to 3% (25% for Small & Medium Enterprises; SMEs, 8% for Medium-scale Companies ; MSCs, 15% or 10% for the intermediate stage from SMEs to MSCs) of the current R&D expenses or (ii) 40% (50% for SMEs) of the incremental portion of the current R&D expenses over the amount of last year. Credit on either incremental or volume. However, the incremental method cannot be used in case of either (i) no R&D expense has been incurred during the previous four years or (ii) the R&D expenses of last year are less than the average of the previous four years No. Excess credits can be carried forward 5 years. 1. Investment tax credit on facilities for the purpose of R&D and job training up to 3% to 10% such investment . These rates are differentiated by the company size. In other words, a 3% tax credit would apply to large companies while 5% and 10% would apply to MSCs and SMEs respectively . Wissenschaftliche Dienste Sachstand WD 4 - 3000 - 102/16 Seite 19 Steueranreize/ Steuererleichterungen Förderung des Ausgabenzuwachses (incremental)/ Förderung Summe Ausgaben (volume) Auszahlbarkeit Vortragsmöglichkeit Zuschüsse/Sonstiges 2. R&D tax credit for core technologies as authorised by government ministries as well as pre designated strategic growth industries: 20% (30% for SMEs) of the current expenditures. Latvia 300% super -deduction is applied for qualifying R&D costs (with the exception of depreciation and amortisation charges) - e.g., taxpayers can claim a corporate income tax (CIT) deduction for their R&D expenses multiplied by a coefficient of 3. Volume based. No. R&D costs are deductible in the tax period they are incurred regardless of whether a taxable profit or loss is reported for the period . Any tax loss arising after the deduction of R&D costs can be carried forward indefinitely . If the R&D costs are capitalised they are deductible according the period used for depreciation for financial purposes 1. Prior to starting a new R&D project taxpayer should perform certain activities - e.g. define the objectives of the project. describe the scientific or technological uncertainty, which is expected to be resolved as well as the expected innovation etc. Further description of these activities must be added to project documentation , which will be reviewed by State commission to apply the tax incentive. 2. If R&D projects were subsidized by the State or EU grants , tax incentive may not be applied. Mexico No. No. No. No. The Mexican Government provides complementary financial support for the R&D projects developed inMexico on annual basis Wissenschaftliche Dienste Sachstand WD 4 - 3000 - 102/16 Seite 20 Steueranreize/ Steuererleichterungen Förderung des Ausgabenzuwachses (incremental)/ Förderung Summe Ausgaben (volume) Auszahlbarkeit Vortragsmöglichkeit Zuschüsse/Sonstiges to promote competitiveness and innovation. The funds usually grant a percentage of the investment spent mainly in the following concepts: training, acquisition of specialized equipment, human resources , specialized consulting fees (foreign and local ), IP protection strategy, trials, pilot and prototype expenses. The National Council of Science and Technology (CONACyT) is the Mexican authority in charge of granting funds with reference to R&D activities, however, there are other funding options according to State or Sector. One important aspect to consider, is that once a project is favoured by one Fund, it cannot receive any further support from the Mexican Government, for the same phase/stage/activities . Netherland • R&D credit (above the line) for qualifying R&D Volume based. No. No. Several grants are available for R&D, mostly through a Wissenschaftliche Dienste Sachstand WD 4 - 3000 - 102/16 Seite 21 Steueranreize/ Steuererleichterungen Förderung des Ausgabenzuwachses (incremental)/ Förderung Summe Ausgaben (volume) Auszahlbarkeit Vortragsmöglichkeit Zuschüsse/Sonstiges wages, investments and expenses : 32% for the first Euro 300k and 16% on the excess amount (known as WBSO) • Corporate tax deduction for IP development costs at once. sectoral approach (e.g., ICT, Life Science, Chemistry ) and provide up to 50% cash grants for eligible cost. New Zealand 28% tax credit It is the smallest of: - NZD 500,000 multiplied by the corporate tax rate; - the company’s net loss for the year multiplied by the corporate tax rate; - the company ’s research and development expenditure for the tax year multiplied by the corporate tax rate; or - the company’s total research and development labour expenditure for the year, multiplied by 1.5 and also multiplied by the corporate tax rate. The first cap of NZD500,000 increases by 300,000 for the next five years after 2015. In tax year 2020-2021, the cap will be maintained at 2M.I Wissenschaftliche Dienste Sachstand WD 4 - 3000 - 102/16 Seite 22 Steueranreize/ Steuererleichterungen Förderung des Ausgabenzuwachses (incremental)/ Förderung Summe Ausgaben (volume) Auszahlbarkeit Vortragsmöglichkeit Zuschüsse/Sonstiges Norway 18% tax credit for large firms 20% tax credit for SME The credit is subject to an annual limitation per project per company Volume based Poland Additional tax deduction of R&D costs incurred: • 30% - R&D personnel salaries, • 20% for SME’s for other R&D costs (e.g. depreciation , R&D services, raw materials) • 10% for large entities for other R&D costs (e.g. depreciation , R&D services, raw materials) Since 2017 the above limits are expected to grow – amended bill under negotiations - (up to 50% of salaries and 30%for other R&D costs) Volume No. Yes. Possibility to carry forward the tax credit for 8 years if you are in a taxloss position in current year • grants for R&D projects aimed at developing new products and technologies • cash grants for R&D works and commercialization of innovative environmentally-friendly technologies, allowing also for financing the investment stage of a project • opportunity to benefit from cash grants dedicated to industrial research and development works conducted within the particular sectors (separate schemes available for aviation sector , medicines, gaming industry, drones, chemistry, textile, steel – other under Wissenschaftliche Dienste Sachstand WD 4 - 3000 - 102/16 Seite 23 Steueranreize/ Steuererleichterungen Förderung des Ausgabenzuwachses (incremental)/ Förderung Summe Ausgaben (volume) Auszahlbarkeit Vortragsmöglichkeit Zuschüsse/Sonstiges negotiations) • co-financing of costs incurred by filing a patent application • possibility to obtain governmental cash grants for creation of R&D centers (under construction ) • cash grants for the science and industry sector within the scope of applied research in various scientific fields Portugal SIFIDE Tax Credit = 0,325Dn + 0,5[Dn - (Dn-1 + Dn-2)/2)] Where D stands for the amount of R&D expenses incurred each year, net of non-reimbursable financial Government contributions. Combination of volume and incremental based No. Possibility to carry forward the tax credit for 8 years (6 years until 2013). There’s a financial grant program available (cumulative with R&D tax credits) Slovak Republic 1. Cash subsidies for R&D projects from the state budget 2. Income tax relief – at the amount incurred on R&D within the project for which incentives were approved Incremental. No. No. Other grants for R&D are accessible via EU funds. Wissenschaftliche Dienste Sachstand WD 4 - 3000 - 102/16 Seite 24 Steueranreize/ Steuererleichterungen Förderung des Ausgabenzuwachses (incremental)/ Förderung Summe Ausgaben (volume) Auszahlbarkeit Vortragsmöglichkeit Zuschüsse/Sonstiges Slovenia 100% Ceiling: Amount of the tax base Volume based 5 years Spain 1. 25% credit plus 2. 42% credit plus 3. 8% credit on certain asset acquisitions 4. 17% certain staff salaries 5. 12% credit on technological innovation. 1. credit on volume plus 2. credit on incremental increase plus 3. credit on volume for technological innovations (industrial design and production process engineering ) 4. credit on volume for technological Innovations Yes. It is possible under certain circumstances, to ask for a cash-refund for the amount of unused R&D tax credits up to €3 million . Excess credits may be carried forward 18 years Autonomous regions provide additional business incentives; tangible and intangible fixed assets, excluding buildings, used for R&D activities may be freely depreciated Sweden Partial exemption of social security contributions: Social security charges are currently rated at 31.42%. The reduction of the contribution amounts to 10% of the net salary of the R&D employee. Work at least 75% of its working hours on R&D and at least 15 hours per month. Be aged between 25 and 64 (at the beginning of the year when the reduction is claimed; prior to May 2015, the applicable Wissenschaftliche Dienste Sachstand WD 4 - 3000 - 102/16 Seite 25 Steueranreize/ Steuererleichterungen Förderung des Ausgabenzuwachses (incremental)/ Förderung Summe Ausgaben (volume) Auszahlbarkeit Vortragsmöglichkeit Zuschüsse/Sonstiges age bracket ranged from 26 to 65 years). SSC deductions capped at SEK 230000 per month and company/group (or SEK 2.76 mn. per year). Switzerland Future R&D expenses are to a certain extent tax deductible (by booking a respective provision). Tax deductibility for future R&D expenses is limited to 10% of the annual taxable profit and capped at CHF 1Mio. This is incentive is only available for future R&D expenses relating to 3rd parties. N/A N/A N/A N/A Turkey R&D Law No.5746: • All eligible innovation and R&D expenditures made in R&D centres, technology centres, R&D and innovation projects supported by governmental institutions , foundations established by law or international funds. • 100% R&D deduction over the eligible innova- Incremental No. Any unutilized R&D deduction can be carried forward without any time limitation, indexed to the revaluation rate which is an approximation of inflation rate. • Grants funding by several governmental institutions for eligible R&D projects • Other grants for R&D are accessible via EU funds • Corporate income tax exemption • R&D deduction • Income tax exemption • Social security premiumsupport Wissenschaftliche Dienste Sachstand WD 4 - 3000 - 102/16 Seite 26 Steueranreize/ Steuererleichterungen Förderung des Ausgabenzuwachses (incremental)/ Förderung Summe Ausgaben (volume) Auszahlbarkeit Vortragsmöglichkeit Zuschüsse/Sonstiges tion and R&D expenditures . The same expenditures can also be capitalised and expensed through amortisation over five years. • Companies with separate R&D centres employing more than 500 R&D personnel can – in addition to the above deduction – deduct half of any increase in R&D expenditures over R&D expenditures in the previous period. • 80% (90% for personnel with a PhD degree) of the salary income of eligible R&D and support personnel is exempt from income tax. • Half of the employer portion of social security premiums for R&D and support personnel are funded by the Ministry of Finance. • Documents prepared in relation to R&D activities are exempt from stamp duty. • Stamp tax exemption • VAT exemption (only for delivery of software and services) Wissenschaftliche Dienste Sachstand WD 4 - 3000 - 102/16 Seite 27 Steueranreize/ Steuererleichterungen Förderung des Ausgabenzuwachses (incremental)/ Förderung Summe Ausgaben (volume) Auszahlbarkeit Vortragsmöglichkeit Zuschüsse/Sonstiges Technology Development Zones Law No.4691: • Profit derived from the software development activities or research and development activities in techno parks is exempt from corporate income tax until 31 December 2023. • The salaries of R&D and support personnel working in techno parks are exempt from income tax. • Half of the employer portion of social security premiums for R&D and support personnel are funded by the Ministry of Finance. • Deliveries of certain types of software (system management, data management , business application, sector-specific, internet, mobile and military command control application software) produced by the companies operating in techno parks are exempt from 18% VAT. Wissenschaftliche Dienste Sachstand WD 4 - 3000 - 102/16 Seite 28 Steueranreize/ Steuererleichterungen Förderung des Ausgabenzuwachses (incremental)/ Förderung Summe Ausgaben (volume) Auszahlbarkeit Vortragsmöglichkeit Zuschüsse/Sonstiges United Kingdom “Super deduction”: Large Companies • from 1 April 2013 option to claim the 10% Research & Development expenditure credit (RDEC) instead of 130% super deduction. • from April 2016 RDEC will be mandatory. • the RDEC is payable to lossmaking companies. Small and medium Enterprises (SMEs): • 175% pre 1 April 2011 • 200% from 1 April 2011 to 31 March 2012 • 225% from 1 April 2012 Deduction on volume Large companies – A cash credit is available from 1 April 2013 under the new 10% R&D expenditure credit. There is no ability to receive a cash credit under the super-deduction regime which is still available instead of the new credit until 2016. SMEs – ability to surrender losses for cash back – assuming sufficient losses, effective cashback is 24.75% (cashback rate of 11% on a super deduction of 225%). For expenditure incurred from 1 April 2014, the effective cashback has increased to 32.625% (cashback rate of 14.5% on a super deduction of 225%). Extra deduction reduces taxable profits. If a loss results this can be carried forward indefinitely, offset current profits (including other UK group companies ) and offset prior year profits. Large company RDEC - loss making companies - it is possible to carry forward any withheld tax and excess credit due to restrictions Expenditure on assets used for R&D attracts 100% tax depreciation in the year of acquisition. Regional grants are available. United States 20% Credit (regular method) 14% Credit (Alt. Simplified Credit) Credit on incremental spending, with limitations Credit on incremental spending, without Limitations No. Excess credits may be carried back 1 year and forward 20 States provide R&D credit in addition to various business incentives. In addition to the credit, R&D expenditures are deductible in determining taxable income . Wissenschaftliche Dienste Sachstand WD 4 - 3000 - 102/16 Seite 29 5. Lizenzboxen Lizenzboxen stellen einen Steueranreiz dar, weil sie bestimmte Einkünfte aus der Verwertung immaterieller Wirtschaftsgüter wie Patente, Marken oder Urheberrechte weitgehend von der Besteuerung freistellen. Einerseits versprechen sich Staaten davon mehr Investitionen in Forschung und Entwicklung. Andererseits besteht die Gefahr, dass multinationale Unternehmen Lizenzboxen im Rahmen von Steuerplanungsmodellen nutzen.8 Die OECD hat sich deshalb im Rahmen des BEPS-Projekts9 beim Umgang mit Lizenzboxen auf den „Nexus-Ansatz“ verständigt. Die Expertenkommission Forschung und Innovation führt aus, dass beim Nexus-Ansatz die wesentliche Geschäftstätigkeit an den Ausgaben festgemacht wird. Es ist jedoch nicht der Absolutbetrag der Ausgaben entscheidend, sondern der Anteil der qualifizierten Ausgaben an den Gesamtausgaben für die Entwicklung des geistigen Eigentums. Dieser Anteil bestimmt, in welcher Höhe die Gesamteinkünfte , die aus dem Recht am geistigen Eigentum resultieren, dem vergünstigten Steuersatz unterliegen. Die qualifizierten Ausgaben für die Entwicklung des geistigen Eigentums müssen direkt beim Steuerpflichtigen angefallen sein. Sie umfassen nur Ausgaben, die für die tatsächlich durchgeführten Forschungs- und Entwicklungs-Tätigkeiten notwendig sind. Ausgaben, bei denen kein direkter Zusammenhang zu spezifischen Rechten an geistigem Eigentum besteht, können nicht angerechnet werden (zum Beispiel Zinszahlungen, Baukosten, Anschaffungskosten ). Die genaue Definition dieser Ausgaben obliegt den einzelnen Staaten. Als Formel stellt sich der Nexus-Ansatz wie folgt dar:10 8 Evers, Lisa: Unternehmensbesteuerung: Europäische IP Box Regime in der Kritik, Zentrum für Europäische Wirtschaftsforschung (ZEW), ZEW News Januar/Februar 2015, Seite 6, unter: http://ftp.zew.de/pub/zewdocs /zn/zn0215.pdf, abgerufen am 05. September 2016. Der Begriff „Box“ kann zum einen daher kommen, dass bestimmte Einkünfte in einer Gruppe (Box) zusammengefasst und separat besteuert werden. Es kann sich aber auch vom Kästchen (Box) im Steuerformular ableiten, das anzukreuzen ist, wenn solche Einkünfte bestehen, vgl. Belitz, Heike: Steuerliche Förderung von Forschung und Entwicklung – Erfahrungen aus dem Ausland, Deutsches Institut für Wirtschaftsforschung DIW Roundup 85 vom 23. November 2015, http://www.diw.de/sixcms/detail.php?id=diw_01.c.520333.de, abgerufen am 07. September 2016. 9 BEPS steht für Base Erosion and Profit Shifting, auf deutsch etwa Gewinnkürzung und Gewinnverlagerung. Das BEPS-Projekt wurde mit dem Ziel initiiert, gegen den schädlichen Steuerwettbewerb der Staaten und aggressive Steuerplanungen international tätiger Konzerne vorzugehen, vgl. Bundesministerium der Finanzen: Fragen und Antworten zum Abschluss des BEPS-Projekts, unter: http://www.bundesfinanzministerium.de/Content /DE/FAQ/2014-06-05-faq-beps.html, abgerufen am 06. September 2016. 10 Expertenkommission Forschung und Innovation: Gutachten zu Forschung, Innovation und technologischer Leistungsfähigkeit Deutschlands 2016, Seite 25, unter: https://www.bmbf.de/files/EFI_Gutachten_2016.pdf, abgerufen am 06. September 2016. Wissenschaftliche Dienste Sachstand WD 4 - 3000 - 102/16 Seite 30 Lizenzboxen nach altem System müssen bis zum 30. Juni 2021 geändert worden sein.11 Die nachfolgende Tabelle gibt einen Überblick, in welchen europäischen Staaten Lizenzboxen zu welchen Bedingungen existieren.12 Die Tabelle ist ergänzt um weitere OECD-Staaten, die mit Stand Februar 2016 über Lizenzboxen verfügen.13 11 OECD/G20 Base Erosion and Profit Shifting Project, Action 5: Agreement on Modified Nexus Approach for IP Regimes, unter: https://www.oecd.org/ctp/beps-action-5-agreement-on-modified-nexus-approach-for-ip-regimes .pdf, abgerufen am 06. September 2016. 12 Expertenkommission Forschung und Innovation: Gutachten zu Forschung, Innovation und technologischer Leistungsfähigkeit Deutschlands 2016, Seite 23, unter: https://www.bmbf.de/files/EFI_Gutachten_2016.pdf, abgerufen am 06. September 2016. 13 Basierend auf: PricewaterhouseCoopers: Global Research & Development Incentives Group, Februar 2016, Seite 6, unter: https://www.pwc.com/gx/en/tax/pdf/pwc-global-r-and-d-brochure-feb-2016.pdf, abgerufen am 01. September 2016. Wissenschaftliche Dienste Sachstand WD 4 - 3000 - 102/16 Seite 31 Wissenschaftliche Dienste Sachstand WD 4 - 3000 - 102/16 Seite 32 Weitere Staaten mit Lizenzboxen Staat Jahr der Einführung Vergünstigter Steuersatz durch Patentboxregelung Irland Dezember 2015 6,25% qualifying profits Israel 2004 9%/16% according to the geographic location Korea 2014 5~11% (Sale of IP) 7,5~16,5% (Royalty) Türkei 2015 (2001 in Technology Development Zones) 10% 6. Wirkung der Förderung von Forschung und Entwicklung Eine umfangreiche Studie zur Wirkung von steuerlichen Anreizen bei Forschung und Entwicklung in verschiedenen Staaten hat die Europäische Kommission bei mehreren Forschungsinstituten unter Federführung des CPB Netherlands Bureau for Economic Policy Analysis in Auftrag gegeben .14 Ausgewertet wurden Studien in den einzelnen Staaten, sofern dort eine Erhebung auf wissenschaftlicher Basis überhaupt stattgefunden hat. Eine Zusammenfassung der Ergebnisse dieser Studie findet sich im DIW Roundup 85 vom 23. November 2015:15 – Ökonometrisch anspruchsvollere Studien kommen zu dem Ergebnis, dass für einen Euro steuerlicher Anreiz ein Zuwachs der Ausgaben von Forschung und Entwicklung von weniger als einem Euro erreicht wird. – Die steuerliche Förderung führt zwar zu mehr inkrementellen Innovationen, ist aber keine Voraussetzung für radikale Innovationen. – Die steuerliche Förderung sollte an Forschungsausgaben anknüpfen, die am ehesten Übertragungseffekte („spill over-Effekte“) hervorbringen. Dazu gehören insbesondere Personalkosten , weil Forscher zwischen Unternehmen wechseln und ihr Wissen mitnehmen. – Junge Unternehmen bringen eher radikale Innovationen hervor und fordern damit etablierte Unternehmen heraus. Auch die OECD empfiehlt die steuerliche Förderung junger Unternehmen , die nicht die Möglichkeit grenzüberschreitender Steueroptimierung haben. 14 European Commission, Taxation Papers: A Study on R&D Tax Incentives, Final Report, 28. November 2014, Working Papers No. 52 – 2014, unter: https://ec.europa.eu/futurium/en/system/files/ged/28-taxudstudy _on_rnd_tax_incentives_-_2014.pdf, abgerufen am 07. September 2016. 15 Belitz, Heike: Steuerliche Förderung von Forschung und Entwicklung – Erfahrungen aus dem Ausland, Deutsches Institut für Wirtschaftsforschung DIW Roundup 85 vom 23. November 2015, http://www.diw.de/sixcms/detail.php?id=diw_01.c.520333.de, abgerufen am 07. September 2016. In diesem Beitrag finden sich auch Hinweise auf andere Studien und Publikationen, auch auf die OECD Science, Technology and Industry Outlooks („STI Outlooks“). Wissenschaftliche Dienste Sachstand WD 4 - 3000 - 102/16 Seite 33 – Steuerliche Verlustvorträge und unmittelbare Rückerstattungen kommen insbesondere kleinen Unternehmen zugute, die noch nicht oder zeitweise nicht profitabel sind. – Die Bewerbung um steuerliche Förderung sollte für Unternehmen einfach und die Bedingungen transparent sein (Online-Anträge, zentrale nationale Anlaufstellen – one stop). Das DIW Roundup fasst zudem die Vor- und Nachteile der steuerlichen Forschungs- und Entwicklungsförderung vor dem Hintergrund der Diskussion in Deutschland zusammen und weist auf die EU-Beihilferechts-Vorschriften bei Einführung steuerlicher Fördermaßnahmen hin. Dieselbe Autorin vom DIW hat sich 2016 noch einmal mit der Effizienz der Förderung von Forschung und Entwicklung in den OECD-Länder befasst.16 Dabei misst sie die Fördereffizienz auf gesamtwirtschaftlicher Ebene, indem der jährliche Zuwachs beziehungsweise die Abnahme der selbst finanzierten FuE-Aufwendungen der Unternehmen eines Landes (ohne die Fördermittel) in Relation zu den gesamten Fördermitteln in einem Jahr gesetzt werden. Ein Effizienzwert von 1 oder darüber bedeutet, dass Fördermittel in Höhe von einem Euro mit zusätzlichen selbst finanzierten FuE-Aufwendungen der Unternehmen von einem oder mehr als einem Euro im selben Jahr einhergehen. Ein Wirkungsgrad über Null und unter 1 zeigt an, dass jedem Euro an Fördermitteln weniger als ein Euro zusätzlicher privater FuE-Aufwendungen gegenüberstehen . Bei einer Fördereffizienz von Null oder weniger sind die selbst finanzierten FuE- Aufwendungen trotz Förderung nicht gestiegen oder sogar gesunken („crowding out“). Die Ergebnisse für Deutschland, die Niederlande, Großbritannien, Österreich und Frankreich sind in den folgenden Grafiken zusammengestellt: 16 Belitz, Heike: Förderung privater Forschung und Entwicklung in OECD-Ländern: immer mehr, aber auch immer ineffizienter, in: DIW Wochenbericht 8/2016, unter: https://www.diw.de/sixcms/detail .php?id=diw_01.c.527689.de, abgerufen am 07. September 2016. Wissenschaftliche Dienste Sachstand WD 4 - 3000 - 102/16 Seite 34 Wissenschaftliche Dienste Sachstand WD 4 - 3000 - 102/16 Seite 35 Die letzte Grafik zeigt, dass gut Dreiviertel der jährlichen Fördereffizienzwerte zwar größer als Null sind, davon aber gut die Hälfte kleiner als 0,5. Ein Euro Förderung bedeutet somit einen Anstieg der von den Unternehmen selbst finanzierten Forschungs- und Entwicklungsaufwendungen um weniger als 0,5 Euro. Nur 22 Prozent der Effizienzwerte sind kleiner als Null, sie treten gehäuft in der Zeit der weltweiten Finanzkrise auf. Die Mittelwerte der Fördereffizienz sind im Zeitraum vor dieser Krise (2002 bis 2007) meistens höher als danach (2008 bis 2013). Dies deutet auf eine sinkende Fördereffizienz bei gestiegenen Förderquoten in den europäischen Vergleichsländern hin. Ausnahme ist Deutschland, wo nicht nur die höchste gesamtwirtschaftliche Fördereffizienz erreicht wird, sondern auch kein Rückgang im Zeitraum nach der Krise zu beobachten ist. Nach Ansicht der Autoren lassen die Ergebnisse daran zweifeln, dass hohe und in einigen Ländern stark gestiegene Förderquoten, die oft mit einer Ausweitung der breiten steuerlichen Förderung einhergingen, einen wirkungsvollen Beitrag zur Erhöhung der Forschung und Entwicklung in den Unternehmen geleistet haben.17 Zur Wirkung von Lizenzboxen hat das Zentrum für Europäische Wirtschaftsforschung (ZEW) in 2015, also vor der Einigung über ein einheitliches Lizenzbox-Regime auf OECD-Ebene, eine Studie vorgelegt. Die nachfolgende Grafik zeigt die effektive Durchschnittssteuerbelastung (effective average tax rates - EATR) einer Investition in ein selbsterstelltes Patent. In allen europäischen Staaten mit Lizenzboxen sinkt die effektive Durchschnittssteuerbelastung deutlich, was innerhalb der Studie zu dem Schluss führt, dass Lizenzboxen offensichtlich einen Anreiz für Investitionen setzen.18 - Ende der Bearbeitung - 17 Belitz, Heike: Förderung privater Forschung und Entwicklung in OECD-Ländern: immer mehr, aber auch immer ineffizienter, in: DIW Wochenbericht 8/2016, Seite 156f., unter: https://www.diw.de/sixcms/detail .php?id=diw_01.c.527689.de, abgerufen am 07. September 2016. 18 Evers, Lisa: Unternehmensbesteuerung: Europäische IP Box Regime in der Kritik, Zentrum für Europäische Wirtschaftsforschung (ZEW), ZEW News Januar/Februar 2015, Seite 6, unter: http://ftp.zew.de/pub/zewdocs /zn/zn0215.pdf, abgerufen am 07. September 2016.