WD 4 - 3000 - 076/16 (14.07.2016) © 2016 Deutscher Bundestag Die Wissenschaftlichen Dienste des Deutschen Bundestages unterstützen die Mitglieder des Deutschen Bundestages bei ihrer mandatsbezogenen Tätigkeit. Ihre Arbeiten geben nicht die Auffassung des Deutschen Bundestages, eines seiner Organe oder der Bundestagsverwaltung wieder. Vielmehr liegen sie in der fachlichen Verantwortung der Verfasserinnen und Verfasser sowie der Fachbereichsleitung. Arbeiten der Wissenschaftlichen Dienste geben nur den zum Zeitpunkt der Erstellung des Textes aktuellen Stand wieder und stellen eine individuelle Auftragsarbeit für einen Abgeordneten des Bundestages dar. Die Arbeiten können der Geheimschutzordnung des Bundestages unterliegende, geschützte oder andere nicht zur Veröffentlichung geeignete Informationen enthalten. Eine beabsichtigte Weitergabe oder Veröffentlichung ist vorab dem jeweiligen Fachbereich anzuzeigen und nur mit Angabe der Quelle zulässig. Der Fachbereich berät über die dabei zu berücksichtigenden Fragen. This excerpt is supposed to give you a quick overview whether German federal constitutional organs have a special reserve budget they can use at their free disposal within certain limits. Those limits would be set beforehand but the budget itself would be a budget for contingencies and therefor no definitive spending purposes would be set. German constitutional law, Art. 110 of the German Grundgesetz, stipulates that the parliament is the constitutional organ which has to decide about the federal budget, including the budget of all federal constitutional organs. With the budget law the parliament decides which financial resources are dedicated to which specific purpose for the upcoming fiscal year. Therefore there are no reserve funds for contingencies. If additional spending becomes necessary, parliament would have to grant additional spending. Only in the parliamentary discussion of the budget law draft constitutional organs or the federal ministry of finance as responsible governmental body can make suggestions on how the final budget should be structured. In accordance of the budgetary right of parliament the budget law has to state specific purposes for spending. A budget without specific spending purposes would be unconstitutional. Therefor no federal constitutional organ has a comparable reserve fund in their budget. Wissenschaftliche Dienste Kurzinformation Budget of federal constitutional organs in Germany